onsdag 26. mai 2010

Rosa og hvit hage.

Jeg fikk noen hint om at jeg bør legge ut langhelgens hagesyssler, hehe. Jeg eier jo ikke grønnefingre men syns det er gøy å prøve meg fram. Var på Plantasjen og følte jeg kjøpte halve butikken! Hadde ganske mye i gavekort å da er det jo gøy å hamstre inn litt. Men når jeg plantet det var det jo ikke så mye...


I første omgang har det bare blitt et bed på ca 1,5m x 1m. Så ikke så stort. Her vokser det nå en rosa og en hvit Klematis (som nesten ikke overrlevde etter at jeg prøvde å fa dem ut av plastpotten) Håper disse vil klattre oppover skjermveggen etterhver. 2 Phlox douglasii for de som skjønner hva det er... slo det opp og på norsk kalles de gjerne Nålefloks. Det er den rosa blomsten. Og til slutt en Greanium og Campanula (Fagerklokke) Satt en Buddha der i håp om at den skal bringe litt lykke over blomstringen:) Måtte jo ha med det søte hjertet mellom stenene også.


Byttet ut noen blå potter med hvite. Det passet mye bedre. Den største er fyllt med deilige urter. Mellomste med Margeritter og min eføy fra stua. Og minste mann fikk en dæsj med rosa Petuniaer.

Unnet meg også to lilla Syrintrær. "Hardfør og nøysom" stod det  på de så disse burde trives hos meg:) Håper de vil vokse seg store så jeg kan ha dem som en blomsterport inn til terrassen. Ser at jeg kansje bør plante dem litt lengre ut fra gjeret...?
Skal ta flere bilder utover sommeren (hvis det blir noen suksess)

Ønsker dere en fortsatt god uke.
Tenk det er ikke lenge til det er helg igjen!

10 kommentarer:

Synnøve sa...

Måtte le når jeg så buddaen,som skal bringe lykke til plantene dine. Den har jeg trengt også.
Nydelige blomster.
Syrin plantet jeg når vi flyttet inn fremom verandaen. Da var det to elder naboer som sa at det måtte jeg ikke gjøre,for de blir for stor.. De hadde rett,så for noen år siden saget vi de ned.
Lykke til med videre planting:))

Ang stige,er jeg sikker på at det greier du og lage også.
Klem

Tovepia sa...

Buddhaen bringer nok hell og lykke:O) Nydelige blomster du har plantet, og dette går så bra hvis du bare ser til dem innimellom;)
Ha en fin kveld;)

Torill sa...

Det byrjar og ta form!

Det er lurt og ikkje ha for store bedd, heller mange små slik som du har byrja med. Det er lettare og handtere. Når det gjeld syrintrea er jo dei utrulig fine og duftar fantastisk. Men dei vert store og ein bør plante det slik som ein tenkjer seg trea vert til slutt.

Kven har dokke som nabo? Ser dokke på eit bilverksted eller noko? (nyskjerrig) Grilling er satt på vent ser eg... Her og. Har lyst og grille heile tida, det er jo så godt!

Emmas utsikt sa...

Bra! :D

Släng på lite rosjord på clematisen, då mår den som en prins.
Men jag är enig, man köper massor och väl hemma ser det ut som ingenting...

Whyyyyyyy? Hage er ikke gratis, den saken er klar...

Kram!

Alexander Mathisen sa...

Kjempeflink i hagen du ! :)
Kanskje en liten gartner også inni deg ? Eller bare veldig grønne fingre ? ;)

Lykke til videre der ute og ha en god kveld og morgen dag :)

- Alexander

anneskreative sa...

Hei,,,,,er vel ofte slik når en tar en tur på gartneriet,,,at en syntes at det blir så mye,,,,men når det blir plantet i kasser og kurver så skulle en gjerne hatt enda mer.
Ønsker meg syriner jeg også,,,,,de er jo bare så skjønne....
Ha en fin helg.
Anne

Alven sa...

Hei :-)

Fine blomster :-) Håper buddaen bringer lykke :-)

Ha en fin helg :-)


Klem

Tulip sa...

Koselige hagebilder.
ja, tror også at syrinen blir stor etterhvert,så mulig det er lurt å flytte den lengre ut fra verandaen!

klem

CosiFanTutta sa...

Oj, så fliiink du er, små nydelige detaljer! Jeg satser på vintergrønt over hele linjen, men så har jeg ikke hage da, heldigvis :o)

Syrintrær hørtes ut som en god ide, både det med "harfør og nøysom", men de lukter vel også godt??

Blomster har så flotte navn, i tillegg til at de er pene å se på, da :o)

God helg
Cosi

CosiFanTutta sa...

...buddaen, derimot har jeg ingen tro på ;o)

Related Posts with Thumbnails