torsdag 8. april 2010

Madam Vigee

Elisabeth-Louise Vigee Le-Burn(1745-1842). Det er hun som har malt det søte bilde jeg fant på loftet til bestefar og som nå har fått plass i stua vår. Vigee var den mest kjennte kvinnlige malerinnen på 1800tallet. Hun malte blandannet portretter av Maria Antionette.
Det malerie jeg har er av Vigee selv og hennes datter.


Fil-de-fer kurven bli fortiden brukt som lyslykt. Og i bakgrunnen kan du skimte glasskuppelen med matchende fil-de-fer underlag.
 I den har jeg en husfred som trives god siden det kommer så mye luft inn.


Nå må jeg tilbake til etterforskningen...
Hører nemelig på Nesbøs Panserhjerte på lysbok og det er sååå spennende:-)

14 kommentarer:

salige lavendel sa...

Det er virkelig et nydelig maleri!

På Låven sa...

Hei på deg.
Du store allverden så mye fint du finner hos bestefaren din. må bare si ifra hvis du skal ha hjelp til å rydde på loftet hans. Tusen takk for besøket og kommentaren din. Masse folk i påsken.Nå har jeg åpent hver helg.
Obs: Sjø ørreten biter som bare det,ifølge svigersønnen.Så da ser jeg deg sikkert snart igjen.
Kos deg i helgen.

Tovepia sa...

Nydelig bilde! Så artig å finne dette på loftet.
Skulle absolutt funnet meg en slik eggekurv, de er herlige!
Ha ei riktig god helg og klem fra meg;)

Torill sa...

Ikkje ofte enn les at ein har funne mykje fint hjå bestefaren sin. Det er som regel bestemora som får æra. Fint bilde og den boka til Hennie har eg veldig lyst og lese ein gong.

I helga er det utetid, det blir deilig! Har du hage?

Alven sa...

Nydelig bilde :-)Og takk for at du informerer om navn på kunstnern :-) Nå må jeg søke etter henne på nettet i håp om at det ligger noen flere fine bilder der ute :-)

Ha en flott helg :-)

Synnøve sa...

Nydelig maleri.
Panserhjerte var så spennende at jeg greide nesten ikke og legge i fra meg boka.
Ønsker deg ei fin helg
Klem

CosiFanTutta sa...

Oj, litt av et bilde funn. Kanskje det er verdt milioner!
Nydelig var det iallefall, uansett verdi!!

Fil-de-fer er kanskje pynt som til og med jeg kan tåle. Selv om det kanskje er litt fransk landliv stil, så er de jo egentlig ganske minimalistiske. Noe å tenke på for en som meg som skyr pyntegjenstander :o)

Ha en duper helg videre

Cosi-klem

Lykkehjemmet sa...

Hei!!
Fant deg via en kommentar på en annen blogg:) Det var jo koselig:) For jeg likte meg godt her inne hos deg:)
Det bilde ditt der var jo bare så flott. Heldig du er som har en bestefar med et så spennende loft:)
Det er flott med slike gamle ting og bilde var bare vakkert.
Legger meg til som følger hos deg,så finner jeg veien tilbake!!
Ha en flott lørdags kveld.
Klem Mona

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Det var litt av noken funn! Veldig kjekt når det skjer:)
Tusen takk for kosleg besøk hos meg!
Eg kan fortelle at det følest som å bu i paradis somme tider. Heilt nydeleg utsikt. Det var den vi fallt for først med huset vårt! Etter å ha "sett inn til naboen" i etpar år er det her fantastisk!:)
Eg vil gjerne følge deg vidare, så eg legg meg til som følger.
Ha ein fin kveld:)
Klem:)

CosiFanTutta sa...

Jeg har etterhvert skjønt dette med følgere, vil du følge meg?? :o)

Chanette sa...

Oj, så utrolig heldig du var som fant det, det var jo ett nydelig maleri!!!
Flott kurs også, og ikke minst praktisk :)

Emmas utsikt sa...

Nesbøs bøker er SÅ bra. Jeg kan ikke legge de fra meg. Men jeg har ikke prøvd hans lydbøker, er de like bra?

Ha en fin søndag,
klem

Lykkeliten sa...

For en flott blogg!
Må være helt utrolig å finne slike "skatter"=)
Blir gøy å følge deg videre, vi har også nylig flyttet fra blokk på 80kvm til rekkehus på 204kvm.
Utrolig stor forskjell ja!;-)

Ha en strålende søndag!
Klem

Tulip sa...

Nydelig...
Så lurt å bruke fil de fer kurven som lyslykt!


Psst...utfordring til deg inne hos meg, hvis du vil ta den!

Klem

Related Posts with Thumbnails